7 י . . י.;;* י... '■ 67 DifpII.Part.V.de forma fubftantiali. 68 tçns fuftentare formam, & propter hoc dicitur forma fieri non ex nihilo fubieZi. Verumtamen ad hominem infto : Ante-quam anima creetur, corpus, feu materia, quam debet informare anima, eodem modo de-beretdicifubieZum animæ rationalis, & ob fi-milem rationem, ac de forma materiali dicetur anima rationalis fieri non ex nihilo fubieZi, er-gonondicetur creari. Si refpondeas effe difparitatem in hoc, quòd in produzione animæ rationalis, agens non dependeat à materia, id eft non innitatur ipfi materia, bene vero in generatione, feu pro. duZione formæ. Hæc refponfio iam oftenía eft nulla in tertia ratione, nempe quòd neque agens naturale innitatur materi«, & proinde in fuo robore perfeuerent præfertim tertia,& quinta ratio, contra ferè omnes Recentiores. Stxii. Sexto probatur authoritate Ariftotelis di- czrttKundecimo Metaph-comment■!!.ent non fie. ri ex ente in aZu, fed ex ente in potentia, & v. numquodque entium fieri ex eo, quòd fit in po-tentia illud, quod fit ; non enim quodlibet ens fit ex qualibet potentia, cùm ergo potentia ma. teriæ fit indifferens ad omnes formas manife. Ilum eft illam potentiam,cùm dicitur eile ens in potentia, antequam producatur,non eile poten■ tiam materiae, fed eft effe potentiale ipfius rei, quæ debet produci,quod effe potentiale rei reZè dicitur ratio feminalis rei. Cmßrm. Confirmatur ex diZis Commentatoris ibi. dem aientis, quòd agens non faciat nifi compo-litum ex materia, & forma, & hoc fit tranfmu-tando materiam, donec exeat de ea illud, quod eft in ea de potentia ad iftam formam in aZum, ergo ex mente Commentatoris eft aliquid in x; materia illius form«, quæ exit in aZum extra materiam, ergo eft ratio feminalis, dicique po-teff inchoatio quædam formæ,quæ coagit agen. ti extrinfeco, & veluti feipfam fufeitat. Septimi. Septimo Appeticusreali5nonpotefteffead illud, quod formaliter nihil eft : fed materia ha-bet appetitum realem ad formam,quæ eft in po-tentia, quia vt vulgo dicitur Turpe appetit pul-chrum, idei! materia formam, ergo vt materia appetat formam , debet ipfa habere aliquid formæ, quod appetat: non autem habet aliquid aZuale, ergo quid feminale. Refpondet Argentina. Sufficere,quòd for. ma fit aliquid difpofitiuum in materia, at hoc certe non fufficit ל nam illud difpofitiuum eft quid extrinfecum formæ, qui eniin appetit fic-citatem , non propterea appetit ignem : adde quod materia prima nullas habet difpofitiones, & per confequens non potei! dici ferri realiter in difpofitiones formarum , quas poteft recipe-re. Itaque vt dicatur materia prima habere ap-petitum realem ad formas, debent præeffe ipfæ formæ in materia quoad fuas rationes femina-les. oaoHì. Ocíauo. Si forma fieret ex materia ל aut ex illa fieret, vtexoppofito,vel vt exfubieZo; non primum-.cùm enim oppofitum non maneat cum eo,quod fit ex eo,materia non maneret cum for. ma ; hoc tamen patet effe falfum experientia : non etiamfiecundnm dici poteft, quia illud quod fit ex alio, v t ex fubieZo, habet illud fubieZum partem fui ל forma autem non habet materiam partem fui, ergo vt dicatur fier» ex aliquo, debet ipiì concedi ratio quædam feminalis.ex quafiat, quæ ratio feminalis & fe habet aZiuè, & paffiuè -, palfiuè, in quantum eft fundamentum, & radix, fu per qua fundatur aZio agentis -, aZiuè v ero, in quantum etiam coagit ipfi agenti. Nono. Si in materia per fe non fit aliquod ׳ ”״ elfe forma, quænam ergo erit ratio, cur ex hac materia producatur hæc forma,& nonalia ? v. g. cur ex grano tritici non poffit produci race-mus? cùm fol refpeétu illorum iit vniformis? Refpondet Auerroes 7. Aietnph. effe in mate-ria quafdam proportiones, & quafdam habili-tates, quæ determinant aZiones agentis ad cer-tum terminum producendùm , cui refponfio-ni acquielcit Petrus Niger infignis Thomifta quttft j./ècunda sarti! Clypei. Per illas autem ha-bilitates nil ahffa poffumus intelligere , quàm rationes femfeales. Deniq; ex axiomate defumpto ex primo Phyf. vl,m • non ex cjuoltbetfit cjuodlibet ,fedexdetermmatofit determinatum : fed quomodo determinabitur agens & ipía materia, vt aliquid determinatum potiùs ex eo exeat,quàm aliud,nifi prçexiftat in ipfa materia aliquid feminale formæ? nec recur. ras ad difpofitiones > quia materia prima non fupponitur habere difpofitiones. Deinde for-ma accidentalis naturalis, quomodo determina, bitur potiùs quaod effecaloris, quàm quoad effe frigoris? nifi quiafimilia fefe amant,& proinde quando calor agit in materiam,tunc ratio femi. nalis caloris quafi feipfam excitat > & coadiuuat agens extrinfecum : ficut tempore verno agens extrinfecum videtur aliqualiter adiuuari à virtù, tibus feminalibus in granis terrae mandatis exi. flentibus. Obijcit primo Aureolus : Si per rationem Nb0(_-״׳■ feminalem intelligas inchoationem formæ, tan■ quam aliquid aliud à materia, quod tranfeat in tra refotu-formam, per folam acquifitionem perfeZionis ; tunc forma erit compofita ex illa perfezione,& tiuntur illo inchoatiuo, quafi perfeZibili, & tunc erit 0^•?י־מ״• compofitio. Refponde, Non fore Compofitionem Phy. ficam, fed identificationem, feu translationem abvno effe ad aliud, fcilicet ab effe feminali ad effe aZuale perfeZum,& completum. O bijcitfecundo ex Comm. duodecimoMetapb Mi/c.feci״,• com. 1S. dicente : qui imaginatur,quòd forma fit aliquid in materia,ignorat naturä generationis. Refponde : Qui imaginatur eile aliquid aZuale, deformale, concedo : qui imaginatur aliquid feminale, nego. Obijcitur tertio : Si forma praecederet in °^c ""׳* materia fecundum fuum eile !emitíale,informa, ret materiam, faltem iècundùm iùum effe femi-naie; &fic materia informaretur infinitis for. mis, cum fint rationes infinit« feminales. Refponde, Materiam effe duplicem, dupli. cémque habere potentiam,fcilicet primam,quæ ab alijs dicitur remota,fecundó fecundam,feu potentiam proximam, luxra primam fumptio-nem, materia non eft nata informari formis, & proinde etfi omnes formæ ponerentur in ea, etiam fecundum fuas realitates,non effent ta-men iu ea aZu informantesiièdiòlùtn in poten. cia.