4$ Difc. IL Part. Ili. de variis hiat: I.difficult. 46 fitadualis per aduentum, & informationem illius formæ equi : At vero eft adhuc tota po-tentialis refpedu aliarum formarum, ad quas dicit ordinem. Adde quòd nullum fequeretur inconueniens, licet diceremus compoficum Phyficum effe quidem fecundum fe totum adu, non tamen effe fecundum fe totum adum; eft tamen fecundùm fe totum verum ens, & fecun-dùm fuas partes, at non eft ens adualenifife. eundum formam, & beneficio formæ : videtúr tamen verius quòd compofitum fit verus adus, quia per formam materia determinatur ad adü : vnde fi fiat argumentum : Pars compofiti adua-lis debet effe adus : fed materia eft parscompo. lìti adualis,ergo debet ipfa effe adualis.Refpon-de,concedo maiorem, vt eft in compofitö,debet elle adua!is ; vt vero confideratur extra com-pofitum, nego, accipit ergo fuam adualicatem à comparte eam determinante ipfiq, dante adua-litatem, quia determinabile induit naturam de-terminantis, & cùm forma fit adus & deter-minet materiam, ipfa'materia induet à forma il-lam adualitatem. ai<¡mniS. Ad quintum. Refpondent aliqui materiam primam diftingui ab omnibus alijs entibus, non per aliquam Differentiam ; fed fe ipfa -, quem-admodum & fumma genera, &multæ res di-ftinguuntur, non per veram aliquam differen. tiam.fed feipfis. Refpondent alij Thomiftæ, quod etfi materia prima diftingueretur fpecie v. g. à materia caelorum ; hoc non fieret per a-dum, fed folùm per ordinem ad adum -, hoc eft per ordinem ad diuerfas formas, quas refpiciunt׳. Et ad confirmationem dicent, quòdcùmmate-riaprimanon ponatur, nifi indiredè inprædi. camento fubftantiæ, non debet conflare ex ge. nere & differentia; fed tantum redudiuè poni-tur in prædicamento fubftantiæ, fub fpecie fub-alterna corporis, cuius differentia^, participat tânquam pars eius, quæ eft potentia realis in-trinfecè dicens ordinem ad adum realem , qui eft forma, & fub eodem genere etiam corporis redudiuè collocatur materia cæli : materia er. go prima non habebit genus, nec differentiam ■, fed folùm erit pars eius, quod habetgenus & differentiam : pars inquam potentialis, cuius in. trinfeca ratio non eft adus, fed potentia indu-dens ordinem adadum&fecundü hanc ratio-nem redudiuè & indiredè dicetur habere difFe-rentiam. Vnde qui dicunt materiam fubluna-rium diftingui fpecie à materia cælorum,debent ìntelligi de fpecie incompleta ; nec quidem per adum, fed per ordinem ad adum : id eft ad di-uerfiis formas. u¿/«*(»». Ad fiextum. Dicent, quod agens non ideo dicitur noncreare, quia non producit omnem adum; fed quia non producit omnem entità-tem : Id eft non producit materiam, quæ licet non fit quædam adualitas de fe ; eft tamen ali. qua emitas, fed potentialis. Nec dicas, tunc eft creatio, quando producitur omnis adus: hoc enim negandum eft ; fed tunc eft creatio quan-do tota entitas, & ex nihilo fui, &ex nihilo fub-iedi producitur; fiue illa emitas fit adus.fiue potentiadmmo per creationem materia eft pro. duda; ipfa tamen eft potentia. AAfiptimum. Dicent, quod cftrri materia' non habear adlim de fe; Ideo non qccipit adutn, nifi inquantum eft in compofito, & determi-natur adualiter à forma : vnde redé dicitur, quod materia nunquam fit adus ; bene tamen quod fit adus talis 4 in quantü videlicet afficitur forma, qua trahitur ad taléfpeciem; inquofen. fu adhuc potius debet dici effe adu quàm effe a-dus : adde quod compofitü non eft totusadus; bene tamen eft totus adu:eft autem maxima dif. ferentia inter effe adu, & eile adum ; nam ali-quid potefteffeadu, quod tamen non eft tale per fe, fed per aliud : at quod eftadus, eftdefe tale ; materia ergo de fe non eft adus, bene ta-men adu : id ift prout efleadu opponitur ni-hilo,& contra efle poffibile , quod non adhue eftinret^m natura ¡ nam •ens adudimditurin potentiam, & in adum j & tam ens, quod eft potentia eft adu, atque ans, quod eftadus ; non tamen ens,quod eft potentia־eft adus : & aduer. tant ad hanc folutionem Thomiftæ, fi velint fai. tem apparenter fuam tueri opinionem. KAoElauum. Dicent, quod materia non di. catur ihbftantia (impliciter, fed cum addito, nempe incompleta : in quo gradu iam materia limitatur ad eile in potentia ; quo fitvtà latere femper defeendendo, nil acquirat adualitatis, fed retineat femper effe potentiale. Ad Confirmationem aiunt, quòd materia quidem reuocetur ad genus fubftantiæ , non quafi tranfeat per fummum genus fubftantiæ, quod eft adus » fed quòd femper à latere de-fcendat, contrahendo ens per expreffiorem pO-tentiæconceptionem: quo fit vt non poffitha-bereadualitatem fubftantiæ. tiA nonum. Ad maiorem: quod aflimiia- M ״״’״? tur Deo in ratione adus concedo : in ratione entis nego ; materia ergo prima affitnilatur ali-qualiter Deo, non in ratione adus, fed in ratio-ne entis : ens autem aliud eft potentiale,aliud aduale; fub illo primo membro continetur ma-teria : & nihil aliud vult dicere Diuus Thomas, nec enim dicit quòd materia fit imitatio Dei fub ratione adus, fed fub ratione primi entis. Ad decimum. Dicent cognofcibilitatem feu intelligibilitatem non effe paffionem primo conuenientem enti, fed tantùm conuenientem entiin adu ן còm ergo materia non fit ens adu, fed in potentia fubiediua, non erit de fe cogno-fcibilis ; fed peranalogiam adformam : ex quo patet folutio ad rationem primam, fcilicet per interceptionem minoris. KAvndecin.um. Dicent maiorem eile ve• n»*•.״'*‘ ram de eo, perquodfolitariè,&non veluticon comitanter , aut partialiter cognofcuntur res naturales ; at per maceriam folùm partialiter cognofcuntur res naturales 5 cognofcuntur e» nim, quatenus materia eft fub forma. Ad duodecimum. Conceffa maiore , nega , i , ... r 0 fnHt»,, minorem 5 nam materia non addit lupra ens aliquam aduajitatem, fed tantummodo expref. fiorem conceptum,id eft illud ens, quod eft ma-teria, declaraturnon ede ens adu, fed ens in po-tentia; & proinde materia non dicitur (impii-citer ens. fed ad diftindionem entis in adu, no-minatur ens ¡11 potentia. Satit