!49 Diíp. XV. Parti, de orig: animæ rational. סץץ tio terminatur ad aliquid petfeâumt fed fi ani-mæ crearentur ante corpora , tunc crearentur in ftatu imperfetto ; quia haberent ordinem ad fuaro materiam > ideóque eflent veluti in ftatu violento. Secundo, cum forma de fe ordinetur ad materiam, non debet creari ante produâio. nem mareriæ,cui nata eft ineffe : fed anima crea, tur ad hoc, vt informet corpus ; eft enim forma corporis organici ,ergo non debet producían¡-ma rationalis ante corpus. Hæ rationes aliquo modo probant,non ta-inen omnino conuincunt; dicetur enim ani-mam effe creatam à Deo, vt quidem informet corpus,non tamen ad hoc crearam effe, vt ftatim informet corpus, atque creata eft, fed fuo tem -pore ad beneplacitum ipfius Dei : ficut licet poft leparationem à corpore fit vera forma corporis, attamen in illo ftatu non informat corpus. At dices ideò non informare corpus in il. 10 ftatu feparationis, & tamen effe veram for. mam corporis ; quia ex natura fua eft forma cor. poris corruptibilis, ideóque ex natura fua debet illud aliquando relinquere. Sed refpondebo fimi!iter,quòd cùm ex na. tura fua fit immortalis, &fpiritali5, ideò debeat produci multò,antequam producatur corpus, & ficut poft deftruâioné corpori! remanet, ita áteiusdebeateffe ftatus antecedens produâio-nem , id eft debeat produci ante corpus ; quare exiftimo totum illud, quod certum habemus de hac re, attribuendum effe fidei Catholicæ. Refponderet vetó Plato ad dictas rationes illas valere tantùm de forma informante, non vero de ferma affiliente,qualem volunt effe ani-mam rationalem; hoc tamen eft contra fidem: Errauit cum Platone Orígenes exiftimans ani. mas rationales produitas effe ab initio, & pro-pter peccata perpetrata in coelo Empyreo miffas effe in corpus, tanquatn in carcerem, vt debitas fuis peccatis luerent poenas. Ad prædiâa duo, & refoluta vnum adhuc hic inquiri poffet, nimirum an anima rationalis fit diuerfæ fpeciei à natura Angelica ? Plato, & Orígenes dicebànt quòd non. Reflutto tertia. Anima rationalis,& Ange. 'dddlfrfi 1“* habent diuerfam differentiam fpecificam : onalu difff- Probatur pwwàj nam animæ rationales habent r״»#״״׳. effentialem ordinem ad informationem corpo-r־ .frimt. rum, pe(j ^ngCj¡ hoc non habent, ergo differunt ineffentialibus. Sterni¡. Probatur ficundb : Si conuenirent fpecie, ficut anima ingreditur corpus, &ipfum infor. mat, ita & Angeli deberent informare corpora. Attamen hæcrefolutio potiùs fundatur in £de,quàm in ratione naturali,non enim effet «ontra rationem naturalem dicere Angelos, & animas rationales effe eiufdem fpeciei ; quia fa. cilè poffet refponderi ad diâas rationes, dicendo illum ordinem animarum ad corpus effe ipfis accidentalem , illilque aduenientem, eò quòd peccaffent ftatim poli fui creationem; dicebat enim Orígenes in initio creaturas effe omnes Angelos ;fed quia multi ex eis peccauerunt, qui peccauerunt, priuati funt vifione beatifica, pars vero, quæ magis peccauit, dimiffa eft ad Tarta, ra ; pars autem, quæ minùs peccauit, dimiffa eft ad corpora; attamen in fine mundi omneslil- uabuntur, & boni, & mali iuxta illud :homines, & iumentnfoluabu Domine: fed hæc opinio Ori. genis damnatur hærefeos: concludendum igitur animam rationalem differre fpecie ab ipfis An. gelis. Obijcies tamen : Quae habent eandem dif. ferentiam vltimam, illa 1'unt eadetn fpecie : fed anima rationalis,& Angelushabent eandem vl. timatn differentiam, ergo &c. maior patet : mi-nor probatur : Rationale eft vltima differentia animæ, & etiam Angeli. R efpondeo rationale Angelorum fe habere analogice ad rationale animæ noftræ; nam ra-donale Angelorum eft fine difcurfu, vt docent communiter Theologi , at rationale hominis non eft nifi cum difcurfu ; vt autem aliqua duo dicantur effe eiufdem fpecie!, non fufficit ipfa ' habere eandem vltimam differentiam analogi-cè fumptam, fed requiritur, vt habeant eandem vniuecè fumptam; quòd autem rationale An. geli, âthominis fe habeafft analogice ;euidenter colligitur ex eo,quòd, vt ditftum eft, vnum fit neceffatiò cum difcurfu , alterum vero non: ficut multi tenent, quòd materia coelorum à ma. teda fublunarium differat fpecie, licet vtraque fit fubieâum forraæ, ita de rationali Angelo, rum, & hominis cæteris paribus. Partitio II. zAn anima rationalis fit '־vera forma informans corporis ? & de int elle diu Auerroifiico. 1_______ anima rationalis, quæeftforma hominis,fit for. ma informans, an vero forma affiftens. Plato voluit animam elfe in corpore, ficut nauta eft in naui, proindéque effe formam afliftentem. Auerroës alio modo eft locutus ; nam dice. exfOcu., bat hominem conftitui ineffe hominis per illam potentiam , quam fuprà vocauimus cogitati. uam, fieriq; intelleâiuum hominem per quam, dam fubftantiam feparatam, quæ vna numero omnibus inferuiret hominibus, &quandoho-mo vult intelligere attrahere per cogitatiuam, in qua refident Fhantafmata, illam fubftantiam feparatam, ficque hominem intelligere; vnde homo erit fecundum Auerroè'm effendaliter homo per cogitatiuam, at vero per intelleâum, & animam rationalem erit ratiocinatiuus, fic-qu» anima rationalis erit forma adueniens, & alfiftens.vnáquefufficietpro omnibus homini, bus,fic, inquam, ratiocinabatur Auerroës, eiuf-que opinio ita vigebat tempore D.Thomæ, yt ipfe contra intelleâum Auerroïfticum (fic enim vocabant il!3sn Auerrois opinionem Philofo-phi) coaâus fuerit multa confeti bere,& praefer, tim opufculum integrum , quod eft decimum quintum fatis prolixum intitulat11m,2?evnimte tntelleSlûs contra Auerroißas. Alij quoque The•-logi egerunt exprofeifo contra intelleâum A-uerroi'fticum,<5r prefertim loannes deBacchone tn fecundo diftintt. 2. & Itb. /. opufulorum inqui rens, an anima rationalis fit forma hominis? item Aureolus in fecundo dipinti, /7. Oc hamus hb t,